BBK:s spelidé/-policy
BBK Akademi
BBK Fotbolls spelidé
Det finns en tydlig spelidé för BBK som alla lag och ledare ska ha i baktanke
när det gäller att utveckla spelare. Denna lyder:
- BBK ska vara ett spelförande och passningsorienterat lag där spelbarhet och djupledsspel är nyckelorden. Vi strävar efter att ha ett snabbt omställningsspel eller ett etablerat anfallsspel.
- BBK ska tillämpa ett positionsförsvar där vi prioriterar press och täckning. Vi strävar efter att ha ett högt försvarsspel, där ett snabbt återtagande av bollen är första ingrediensen i försvarsspelet.
- BBK vill att spelet skall föras med ett snabbt och kreativt passningsspel men som ibland kan behöva brytas med längre och rakare passningar då situationer som så kräver uppstår.
Naturligtvis spetsas spelidén till i de äldre årgångarna och de yngre spelarna ska skolas in genom att i första hand ha roligt och efterhand ska teknisk offensiv framhävas framför defensiv träning.
Komplettering till BBK Fotbolls spelarutbildningsplan.
I detta dokument beskrivs i tabellform hur BBK vill att teknikutvecklingen för de olika åldrarna bör se ut för att nå de visioner och mål som gäller för de olika
åldersgrupperna.
Vi hänvisar vid behov till konkreta övningsexempel i vår ”Spelarutbildningsplan” som man hittar på hemsidan under dokument.
Teknik, spelförståelse och speluppfattning
Teknik, spelförståelse och speluppfattning är viktiga grundstenar för att utveckla goda fotbollspelare.
De tekniska grunderna övas in innan det i lite högre ålder är dags för inlärning av spelförståelse och speluppfattning.
Teknikträningen är en mycket viktig del av träningen för att kunna behärska bollen på olika sätt med olika kroppsdelar.
Syftet med all teknikträning är att spelaren ska kunna omsätta den i spelsituationer. Därför är den funktionella tekniken viktig. När spelaren i BBK går över till Juniorverksamheten ska teknikträningen inriktas mer mot funktionell teknik.
De olika grupperna inom BBK Ungdom är följande:
- 6-12 år Spela lek och lär/Pojk
- 13-15 år Utveckling/Pojk
- 16–17 år P-17 Utveckling/Junior
- 18–19 år P-19 Junior
Barn och ungdomsträningen sträcker sig från 6 till 15 år och delas in i 3 olika faser.
- Nybörjarfasen 6–9 år
Barnen får lära sig spela och leka fotboll under varierade former. Inriktningen är att ha roligt och utveckla koordination och teknik.
- Inlärningsfasen 10–12 år
Här ligger fokus på att börja förstå fotboll och att öva in en bra teknik, vilket är viktigt ur ett skadeförebyggande perspektiv. Barnen har lärt sig de olika platserna i laget och varierar mellan dem men nu börjar man också utbilda för särskilda positioner.
- Utvecklingsfasen 13–15 år
Här läggs mycket arbete på inlärning av teknik tillsammans med fart. Förståelse för fotboll både teoretiskt och taktiskt. Här krävs mer av varje spelare, både vad gäller träningsmängd och engagemang.
Ungdom
Med Ungdom avses breddverksamhet i åldrarna 6–15 år. De äldsta spelarna inom denna åldersgrupp kan i mån av hög utvecklingsgrad flyttas upp till högre nivåer, permanent eller vid specifika tillfällen till P17 (se vidare i BBK-uppflyttningspolicy)
Följande icke lika tydliga mätbara mål gäller för föreningen, att genom utövande av
fotboll verka för att utveckla individen positivt i såväl fysiskt, psykiskt samt socialt och kulturellt avseende:
- Ungdomsverksamheten är en breddverksamhet som är till för alla. Så många som möjligt ska erbjudas fotbollsspel i BBK. Elitverksamhet i form av toppning och utslagning får inte förekomma.
- Klubbkänslan är viktig och ska utvecklas. Spelarna ska känna stolthet över BBK och agera på och bredvid planen som goda representanter för föreningen
- Spelarna ska fostras till ansvarskännande människor. De ska visa respekt för regler och normer, både inom fotbollen men även i samhället i övrigt. De ska också respektera andra människor, både vuxna och barn. Till detta hör även aktsamhet med tillgångar, föreningens liksom andras.
- Föreningen och dess medlemmar ska aktivt verka för ett drog- och dopingfritt idrottsutövande
- Genom en stor bredd på verksamheten skapas:
En för föreningen positiv allmänhet
Ett stort urval för ledare & funktionärer
Ett stort urval för framtida elitsatsning
- Välutbildade ledare ska erbjuda en kvalitativt bra och genomtänkt fotbollsutbildning som också hanterar värdegrundsfrågor och spelaravtal i det dagliga arbetet såsom tränings- och matchsituationer samt cuper osv.
- Alla ledare har som speciell uppgift att t.ex. via regelbundna föräldramöten informera om dokumentet ”Gröna Tråden och BBK’s värdegrund och policydokument” och dess innehåll.
Därmed är också ungdomsverksamhetens huvudmål:
Att bedriva en kvalitativ verksamhet med många barn och ungdomar för att få ett stort underlag för utveckling av ungdomsspelare till elitspelare till vårt representationslag
Fotbollstekniken föreslår BBK skall innehålla de delar som är upptagna nedan i stegrande form beroende på kunskap och ålder. Inlärning av olika tekniska kvalifikationer ska ske enligt följande åldrar (riktmärke – variation och flexibilitet kan råda beroende på lagens sammansättningar).
Fotbollens spelförståelse och speluppfattning
Spelförståelse och speluppfattning är viktiga detaljer i utbildningsfasen för talanger. I BBK ska utbildningsfasen mellan 14–19 år innehålla träningsmoment som är upplagda så förmågan att förstå spelet i sin helhet tränas.
Följande definitioner finns om spelförståelse och speluppfattning:
- Spelförståelse = teoretisk kunskap om spelet
- Speluppfattning = praktisk kunskap om spelet
Vi utvecklar dessa begrepp ytterligare enligt följande:
- Att ha en bild av spelets idé kopplat till spelets grundförutsättningar definierar vi som spelförståelse
- Speluppfattning definierar vi som spelförmågan att uppfatta, värdera, besluta samt agera i situationer som uppstår på planen
En viktig förutsättning för att spelaren ska kunna utveckla sina kunskaper och färdigheter i spelförståelse och speluppfattning är att spelaren behärskar grundförutsättningarna i anfalls- och försvarsspelet.
Grundförutsättningar i anfallsspelet Grundförutsättningar i försvarsspelet
Spelbarhet Press
Spelavstånd Markering
Spelbredd Täckning
Speldjup Understöd
Grundförutsättningarnas inlärningsprocess kan enligt vårt sätt att se på det ske enligt följande åldrar (riktmärke, variation och flexibilitet kan råda beroende på lagens sammansättningar).
Slutligen
Fysiskt träningsinnehåll – åldersindelning
Fet stil – prioritering inom åldersintervall med tanke på ”Windows of opportunities” –
grundegenskap som svarar på träning med tanke på spelarens fysiologiska och psykologiska mognad.
Träning i olika åldrar
Organiserad fotbollsträning börjar i allt tidigare åldrar. Tränare och ledare måste därmed vara medvetna om vilken typ av träning som är lämplig i olika åldrar. Barn och ungdomar är inte mogna för samma typ av träning som seniorer. Många moment som en seniorspelare bör klara är tekniskt krävande som kräver en hög motorisk utveckling. Det finns därför en risk att specialistträning vid lägre åldrar blir för komplicerad och variationsfattig. Vid mer monoton träning finns risken att barnen/ungdomarna tappar glädjen och motivationen. Andra idrotter kan då vara mer lockande.
Att beakta är också att barn och ungdomar mognar vid olika ådrar. Det kan skilja upp till fem år i biologisk utveckling inom en och samma åldersgrupp. Ibland innebär detta faktum stora skillnader i prestationsförmåga mellan olika spelare i samma åldersklass. Med åldern minskar sedan variationerna och är ofta utjämnade i vuxna år. Med vetskap om de stora skillnaderna är det olämpligt att strikt åldersindela träningsinnehållet. Filosofin bör istället vara att utveckla varje individ, utifrån mognadsgrad och utvecklingsnivå, genom att individualisera träningen.
Träningen bör stegras i takt med motorikens utveckling, i form av grundläggande teknikinlärning till mer komplex och matchanpassade situationer. Födelseåret ska inte styra när en individ ska ta nästa steg, utan mognads- och utvecklingstakten ska styra.
ÅLDERSINDELNING 6 – 9 år
Rörlighet – dynamisk rörlighet med boll.
Uthållighet – smålagsspel.
Koordination – med boll.
Snabbhet – med boll, övningar för ökad perception och anticipation.
Styrka – relativ styrka med kroppen som belastning.
Förskoleåldern (Karlsson & Svensson, 2007).
Rörelsebehovet är stort och barnen har svårt att sitta stilla under längre perioder. Därmed är det viktigt att ha hög aktivitet i träningen utan avbrott för instruktioner. Grovmotorik, koordination, kropps- och rumsuppfattning är viktiga begrepp att utveckla. För att uppnå goda resultat ska varje spelare ha var sin boll och få möjlighet att träna i redskapsbanor, samt att kasta, fånga, studsa och sparka. Inga speciella målvaktsövningar förekommer utan alla turas om att vara målvakt och utespelare vid spel.
Barnen har svårt att överblicka stora ytor med många intryck. Därför ska spelet ske på mindre ytor med få spelare i varje lag. Bollen och målens storlek ska anpassas till barnens ålder. Barnen bör stimuleras att hålla på med andra idrottsgrenar. Ju mer barnen breddar sin rörelsebank, desto lättare blir det sedan att lära in tekniskt komplicerade moment.
De första skolåren (Karlsson & Svensson, 2007).
Nervsystemet börjar nu hinna ikapp övriga kroppen och det blir lättare att hålla reda på armar och ben. Enklare anvisningar visas praktiskt ute på planen eftersom den intellektuella mognadsgraden har ökat. Däremot är det ingen idé att uttrycka abstrakta termer som teori utanför planen. Genom att härma lär sig barnen bäst.
Allmän teknik och koordinationsträning bör dominera träningsinnehållet eftersom detta är den optimala perioden för motorisk inlärning. Övningar som förbättrar kroppsuppfattning, rytmkänsla och samarbetsförmåga är också bra.
Det är viktigt att barnen får spela på olika platser i laget för att nå bästa möjliga utveckling. Spelaren ska få möjligheten att uppleva glädjen av att göra mål, styrkan att vinna bollen från motståndarna och känslan, att som målvakt, rädda skott. Detta gäller både vid träning och match.
Ingen specifik målvaktsträning sker ännu för enskilda spelare. Istället sker några specifika träningar med inriktning på målvaktsteknik för samtliga spelare några gånger per månad. Fingertoppskänsla gäller för att hitta rätt svårighetsgrad och övningarna ska genomföras i ett lugnt tempo. Även i denna
ålderskategori är flera idrotter befrämjande för spelaren och träningen i stort bör vara allsidig
ÅLDERSINDELNING 10 – 12 år
Rörlighet – dynamisk rörlighet med och utan boll.
Uthållighet – smålagsspel.
Koordination – med och utan boll.
Snabbhet – med boll, övningar för ökad perception och anticipation. Aktions- och reaktionssnabbhet med boll.
Styrka – skadeförebyggande knäkontroll, relativ styrka.
Åren före puberteten (Karlsson & Svensson, 2007)
För att uppnå bästa inlärningseffekt är det viktigt att tränaren använder en bra instruktionsmetodik.
När barnen blir medvetna av sitt agerande i ett tidigt skede går det snabbare för dem att
automatisera tekniken. Det är svårare i ett senare skede att korrigera ett invant rörelsemönster.
I spelträning är det önskvärt att ge instruktioner i agerandet vid skott, djupledspassning som kan ge friläge, samt vid igångsättning av spelet. Det är fortfarande främjande för utvecklingen om spelarna provar och tränar på olika platser i laget.
Det är nu lämpligt att starta regelbunden målvaktsträning för intresserade individer, eftersom många har nått långt i den motoriska utvecklingen. Det behöver dock inte vara samma spelare som är med i gruppen utan den kan vara föränderlig med olika spelare som deltar i målvaktsträningen.
Grundtekniker lärs ut i form av; grepp- och fallteknik, mottagning, passning, utkast och utspark.
ÅLDERSINDELNING 13 – 15 år
Rörlighet – dynamisk rörlighet med och utan boll. Aktiv och passiv rörlighet efter träning och match.
Uthållighet – smålagsspel.
Koordination – med och utan boll.
Snabbhet – med boll, övningar för ökad perception och anticipation. Aktions- och reaktionssnabbhet med boll.
Styrka – skadeförebyggande knäkontroll, teknikföreberedande MAQ-övningar.
ÅLDERSINDELNING 15 – 19 år (Akademiåren)
Rörlighet – dynamisk rörlighet med och utan boll. Aktiv och passiv rörlighet efter träning och match.
Uthållighet – smålagsspel. Fotbollsspecifika intermittenta aeroba övningar med och utan boll. (Aerob träning strävar mot INTE skapa syrebrist och mjölksyra i muskeln dvs uthållighetsträning, till skillnad från anerob träning.)
Koordination – med och utan boll.
Snabbhet – med boll, övningar för ökad perception och anticipation. Aktions- och reaktionssnabbhet med och utan boll.
Styrka – skadeförebyggande övningar, teknikföreberedande MAQ-övningar, progression mot fria vikter och Olympiska lyft, ej periodisering.
Puberteten och åren efter puberteten (Karlsson & Svensson, 2007)
I och med den stora utvecklingsskillnad som kan finnas inom en träningsgrupp har olika spelare olika förutsättningar. De som har växt mindre på längden kan få problem med höjdbollar och de som växt väldigt mycket på kort tid kan få problem med att koordinera olika rörelser. Det är viktigt att tränare och ledare uttrycker att olika tillväxtgrad är helt naturligt och att det senare kommer att jämna ut sig.
Tidigare inlärda tekniska moment ska kompletteras med samtliga tekniska spelmoment. Olika teknik och spelmomentanalyser bör framtagas för att individualisera träningen.
I puberteten minskar rörligheten i leder och muskler, därför bör varje träningstillfälle avslutas med någon form av rörlighetsträning.
Allmän snabbhetsträning och grundläggande styrketräning, med den egna kroppen som belastning, kan också påbörjas. Teoretiska och taktiska genomgångar kan införas eftersom den intellektuella utvecklingen har nått långt.
Ungdomarna bör nu välja om de vill vara målvakt eller utespelare. För att målvakterna på sikt ska nå resultat krävs att varje träningstillfälle innehåller speciell målvaktsträning.
ÅLDERSINDELNING 19 år –
Rörlighet – dynamisk rörlighet med och utan boll. Aktiv och passiv rörlighet efter träning och match.
Uthållighet – smålagsspel. Positionsanpassade fotbollsspecifika intermittenta aeroba och anaeroba övningar med och utan boll. Sprintuthållighet.
Koordination – med och utan boll.
Snabbhet – med boll, övningar för ökad perception och anticipation. Aktions- och reaktionssnabbhet med och utan boll.
Styrka – skadeförebyggande övningar, fria vikter, Olympiska lyft med periodisering. Hoppstyrka. Individualiseringsprincipen skall särskilt styra träningsinnehåll, svårare ”spelarfall” diskuteras i samråd med fysansvarig och/eller det medicinska teamet i klubben.